Waarom Cable Flyes de beste ooit zijn

chest flyes

Laten we eerlijk zijn: geen enkele bro traint om z’n borstspier zo klein mogelijk te houden. Geen enkele bro ligt zwetend wakker in bed, wensend dat ie een ingevallen kippenborstje heeft. En mochten die bro’s er zijn, dan zijn ze zeldzaam. Zeer zeldzaam. Zeldzamer dan blanke mannen met samoeraizwaarden die ontmaagd worden voor hun 30e.

En juist dáárom moeten we massaal cable chest flyes aan ons trainingsschema toevoegen. Deze oefening is namelijk de ultieme provider voor een gebeeldhouwde borstkas. Wat mij betreft zijn cable flyes ook een prima reden om twee kabelstations tegelijk bezet te houden. Fok de haters.

Bij de cable flyes pak je twee kabels aan weerszijde, die je van buiten naar binnen beweegt met je armen licht gebogen. Mocht je meer visueel ingesteld zijn, dan kun je hieronder checken hoe ik ‘m uitvoer (sorry voor het verticale filmen):

Waarom cable flyes precies zo goed zijn, daarvoor heb ik vier legitieme redenen.

1) Ze houden continu spanning op de borstspier

Spanning is één van de mechanismes die spiereiwitsynthese verhoogt, wat vervolgens spiergroei kan faciliteren [1]. Dit is de zogeheten ‘mechanische spanning’. Deze treedt op wanneer een spier kracht moet leveren tegen een bepaalde weerstand. Dat is dus een andere spanning als de spanning die je ervaart wanneer je naar deze vechtscene uit Undefeatable kijkt.

De borstspier zorgt er (onder andere) voor dat je armen van buiten naar binnen kunnen bewegen. Aangezien bij cable flyes je armen steeds naar buiten getrokken worden, gaat er gedurende de beweging weinig spanning van de borstspier (lees: GAINS!).

Als je kabels daarentegen vervangt voor dumbbells, dan is die constante spanning niet het geval. Bij de dumbbell fly, trekt de zwaartekracht het gewicht namelijk recht omlaag en komt dus steeds minder spanning op de borstspier naarmate je het gewicht meer naar boven toe heft (lees: theoretisch gezien minder gains).

2) Ze geven je schouderbladen de vrije ruimte

Veel duw-oefeningen voor het bovenlijf worden uitgevoerd met je bovenrug tegen een bank gedrukt. Hierdoor kunnen je schouderbladen geen kant op, terwijl ze eigenlijk vrij om de ribbenkast willen bewegen. Bij cable flyes krijgen ze daarentegen alle beweegruimte.

Waarom is dit belangrijk? Nou, door de natuurlijke beweging van het schouderblad om de ribbenkast, krijgen je schouders een stuk minder stress te verduren. En minder blessures = meer trainen = meer gains = meer t-shirts die te strak gaan zitten = steeds nieuwe kleding moeten kopen = minder geld op de bankrekening = geen geld om je date mee uit eten te nemen = ze wijst je af omdat je steeds de rekening wil splitten = je sterft alleen.

Oh wacht, dit gaat niet de goede kant op. Snel naar de volgende!

3) Ze lenen zich voor alle mogelijke hoeken

Het kabelstation geeft je de vrijheid om je borstspieren uit veel verschillende hoeken te kunnen trainen. Til je de kabels van onder naar boven, zul je meer het claviculaire gedeelte aanspreken (de bovenzijde) en recht vooruit of van boven naar onderen meer het sternale gedeelte (de onderzijde). Zo kun je de borstspier in z’n geheel laten groeien.

4) Ze zorgen voor een volledige bewegingsuitslag

Als je spiergroei wil, dan is een volledige bewegingsuitslag superieur aan kleinere beweging [2] [3][4]. Aangezien je armen met cable flyes een volledige beweging van buiten naar binnen maken, is deze oefening uitermate geschikt voor GAINZzZz!

O, kleine tip: draai tijdens de cable fly je handpalmen omlaag voor nog meer activatie van de borstspier (mits je daarbij geen last van je schouder krijgt).

Dat was ‘m. Fly away!