Vijf Redenen Waarom Krachttraining Echt Verschrikkelijk Is

krachttraining zwaar

Laten we eerlijk zijn: als krachttraining net zo leuk was als een festivalletje pakken, Netflixen in een onesie of Een Dubbeltje Op Zijn Kant kijken, dan was iedereen onwijs afgetraind. Maar helaas. Een goed lichaam kweken is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Sterker nog, het is vaak een regelrechte horror.

Ik heb maar liefst vijf redenen voor je waarom krachttraining eigenlijk best k*t is. En vijf troostrijke tegenhangers, zodat je niet bij voorbaat al je goede voornemens voor 2018 uit het raam kiepert.

  1. Er zijn altijd andere mensen met betere genen

Het maakt niet uit zoveel uit of je trainingsprogramma tot perfectie is geslepen, je techniek uitmuntend is en dat je jezelf elke training uitslooft alsof er geen morgen meer is: er is altijd wel een Henkie die eens in de zoveel tijd wat halfbakken biceps curls doet en veel grotere armen heeft dan jij. En daar doe je helaas niks aan. Nou ja, niets wat legaal is.

Geruststelling: dit is een mooie kans om te leren accepteren dat het leven oneerlijk is. Er zijn altijd mensen die gespierder zijn, rijker zijn, knapper zijn, beter banjo spelen of minder rughaar hebben. Deal ermee en zorg dat je tevreden met jezelf kunt zijn. Het leven is geen wedstrijd.

2. Je gaat jarenlang dezelfde shit doen

Fitness is eigenlijk één grote Truman Show: je doet dag-in-dag-uit dezelfde shit.

Het enige verschil met de Truman Show, is dat het met fitness niemand boeit wat je doet. Niemand zal ooit aan de buis gekluisterd zitten voor jouw ~legendarische~ upper body sessie. Je duwt gewicht heen en weer, neemt af en toe een slok water en je gaat weer naar huis. Ja-ren-lang.

Geruststelling: Met de juiste instelling, kan het ook iets moois hebben om een gewoonte te perfectioneren. “We are what we repeatedly do. Exellence, therefore, is not an act, but a habit”. En zo is dat.

3. Je doet nu iets wat later waarschijnlijk onzin blijkt te zijn

De wetenschap achter krachttraining gaat de laatste jaren hard. Veel kennis die we voorheen over krachttraining hadden, bestond namelijk vooral uit de mondelinge overlevering van oude bodybuilders en fitnessgoeroes. Steeds meer van deze verhalen worden langzamerhand ontkracht door de wetenschap en we zien dat steeds minder methodes over voeding en training standhouden.

Ik weet nog hoe erg ik tien jaar geleden panikeerde wanneer ik na mijn training niet binnen een halfuur (~de anabolic window~ *kuch*) een eiwitshake kon nemen. Goddank wordt ons door de huidige kennis veel van dit soort stress bespaart. Aan de andere kant: de kans is dus ook groot dat we nog steeds massaal methodes toepassen die er eigenlijk helemaal niet toe doen… of in elk geval suboptimaal zijn voor ons doel.

Geruststelling: Gelukkig is iets doen, beter dan niets doen.

4. Het is vreselijk afzien

De keren dat ik oprecht zin had om mijn benen aan gruzelementen te trainen, zijn op nul handen te tellen. Na een lange werkdag, heb ik leukere dingen te doen dan een zware squatsessie of een bankdrukrecord neerzetten. Daarin ben ik helaas niet de enige. Fitness is zwaar, fitness is moeite doen en vaak domweg afzien… om over het voedingsgedeelte nog maar te zwijgen.

Geruststelling: Het is misschien even afzien, maar je creëert daarna een hoop trots en eigenwaarde als je iets opoffert voor een langetermijndoel. Plus, na een serieuze trainingssessie lijken de rest van je problemen opeens een stuk minder zwaar.

5. Je moet steeds harder werken voor minder resultaat

Welkom bij de ‘wet van de verminderde meeropbrengst’.

Wat was die tijd mooi toen je als onwetend knaapje elke week een schijf extra kon liften. Spoel een paar jaar verder en je bent maandenlang aan het knokken om zo’n zelfde schijfje extra bij je record op te tellen.

Geruststelling: tegen die tijd dat het zover is, ben je er allang achter: fitness is de meest geweldige rot-activiteit die er bestaat en je zou nooit meer zonder willen.

Volg Strongville Performance op Facebook of Instagram en blijf op de hoogte van de laatste posts!