Om Deze 6 Redenen Ben Je Nog Geen Vetmassa Kwijtgeraakt

diëten vetmassa kwijtraken

Weinig dingen zijn frustrerender dan een niet-geslaagde afvalpoging. Je doet je best om je routine te veranderen, je moet opeens ‘nee’ zeggen tegen Ben & Jerry’s Strawberry Cheesecake, je maag rammelt soms als een dolle en TOCH lukt het niet om die irritante zwembandjes kwijt te raken.

Waarom niet? Daar heb ik zes redenen voor, zodat je ermee aan de slag kunt. De zomer staat immers weer voor de deur! [*kuch* *proest*].

Spoilertje: het komt niet door een teveel aan koolhydraten.

1. Je krijgt meer calorieën binnen dan je verbruikt

Afvallen werkt eigenlijk simpel: krijg je minder calorieën binnen dan je verbruikt, dan val je af.

2. Je houdt niet bij wat je eet en drinkt

(waardoor je blijkbaar meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt)

Een belangrijke mededeling: als je begint met diëten, houd dan je calorie-inname bij met een app. Zo word je bewust van je eetgedrag, leer je meer over voeding en zie je precies waar de verbeterpunten liggen.

Natuurlijk hoef je niet tot in het eind der tijden je voeding bij te houden. Maar vergelijk het eens met autorijden: als je elke dag een boete krijgt voor een snelheidsovertreding, wordt het misschien eens tijd om op je dashboard te kijken.

3. Je denkt dat je jouw slechte dieet er wel af zult sporten

(wat in dit geval niet zo is, omdat je blijkbaar meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt)

Het is enorm makkelijk om de chocoladepizza van Dr. Oetker naar binnen te harken, maar het kost ontzettend veel moeite om deze er weer af te hoelahoepen. Sterker nog: als je gewoon minder eet dan je verbruikt, dan hoef je het er niet eens af te sporten. Handig, toch?

4. Je liegt over je voedingsinname

(want blijkbaar krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt)

Je houdt jezelf bewust of onbewust voor de gek met je daadwerkelijke eetgedrag. Geen zorgen: onderrapportage van voeding komt ontzettend veel voor [1] [2] [3], dus je hoeft je niet meteen een pathologische leugenaar te voelen.

5. Je eet te gortig op je cheatdagen

(waardoor je blijkbaar meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt)

Theoretisch rekensommetje: doordeweeks eet je 400 calorieën onder je verbruik, dan hoef je zaterdag en zondag slechts 2000 calorieën boven je verbruik te zitten om break even te draaien. Klinkt dat veel? Dat zijn zo’n twee chocoladepizza’s van Dr. Oetker bovenop je caloriebehoefte. Of 10 hotdogs. Mmh… hotdogs…

6. Je slaapt te weinig

(wat blijkbaar een trigger is om meer calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt)

Door een gebrek aan slaap, is de kans groot dat je meer gaat eten en je minder gaat bewegen [4][5]. Dit kan leiden tot een calorieoverschot, wat natuurlijk de reden is dat je niet meer afvalt.

Ik zou nog tien veelgehoorde redenen op kunnen noemen waarom je niet afvalt, maar eigenlijk komt het allemaal neer op punt 1. Hoe je dit het beste voor elkaar kunt boksen? Daar help ik je uiteraard graag bij tijdens mijn personal training of online-coaching. Waar wacht je nog op? Let’s go!