Oefeningen die je eens moet proberen (5): Elevated Lying Face Pulls

supine face pulls elevated

De beste uitvindingen roepen vaak vier soorten reacties op:

  1. Dat DIT nog niet bestond!
  2. Hoe bedénken ze het?!
  3. Dat ik dáár nog nooit aan gedacht heb!

Bij het zien van de Lying Face Pulls kwam er duidelijk de laatste categorie bij me naar boven. Maar ook wel de derde. Ik had er namelijk echt nog nooit aan gedacht om Face Pulls liggend te doen. Aangezien ik al tien jaar in de sportschool rondloop, vond ik dat best een beetje loserig van mezelf.

Vreemde eend

Aan de andere kant vond ik het ook wel vreemd dat ik deze variatie nog nooit voorbij had zien komen: niet op internet, niet in de boeken en ook nog nooit in de gym zelf. Het is immers een mooie oefening die een probleem oplost van de reguliere Face Pulls, namelijk stabiliseren van het lichaam (vooral als de oefening zwaarder wordt uitgeoefend).

Ik begon me af te vragen of deze liggende variant misschien tóch niet zo’n goede oefening was. De volgende dag probeerde ik hem meteen uit om te kijken of er een addertje onder het gras zat en jawel: er kleven wel degelijk nadelen aan.

Allereerst krijg je je ellebogen niet maximaal naar achteren, omdat die verrekte grond in de weg zit. Ten tweede hebben je schouderbladen geen bewegingsruimte, omdat deze vast in de grond zitten.

Maar daar heb ik wat op

Na secondenlang mijn hoofd gepijnigd te hebben over dit ingewikkelde vraagstuk, viel het kwartje opeens.

Je kunt je onderlijf gewoon op een step plaatsen, terwijl het bovenlijf van de grond komt. Kijk maar.

Ben ik nu de eerste man ter wereld die de “elevated lying supine face pulls upper back off-bench” uitvoert? Ik hoop het. In dat geval: snel, aan de slag, want dan kom je nog in de top-10 van wereldwijde pioniers!