De Koolhydraatarme Lariekoek van William Cortvriendt

william cortvriendt lichter

Daar gáán weer weer. Gisteren mocht (niet BIG-geregistreerd) arts William Cortvriendt een zegje doen over zijn dieetboek Lichter bij RTL Late Night, waarin hij een aantal uitspraken deed die ik hier graag wil weerleggen.

1) “Minder eten en meer bewegen helpt niet bij afvallen, want dan ga je honger lijden en dat hou je niet vol”

Dus als je de hele dag op de bank met een paar dozen Ristorante Quattro Formagi ligt te Netflixen dan gaat deze methode ook niet helpen? Het is een veel te ongenuanceerde claim van Cortvriendt die onwaar is in de kern.

Een negatieve energiebalans leidt inherent tot gewichtsverlies. Minder eten en meer bewegen kan een prima methode zijn om dit te bewerkstelligen. Dat bijna niemand met obesitas het lukt op langetermijn af te vallen (volgens onderzoek 1 op 210 mannen en 1 op 124 vrouwen!), is echter multifactorieel en niet toe te wijzen op honger of op ‘meer bewegen, minder eten’.

Hoe zo’n negatieve energiebalans het beste op lange termijn tot stand kan komen, verschilt per individu. Claimen (zoals Cortvriendt op Radio 538 deed) dat je alles kunt eten als het maar natuurlijk is, ontkent het verband tussen een negatieve energiebalans in relatie tot gewichtsverlies, wat ronduit onnozel is.

2) “Je kunt beter minder koolhydraten eten, want anders krijg je insulinepieken en dan ga je vet opslaan”

Vet opslaan in een langdurige negatieve energiebalans?

Ik ben dan ook wel benieuwd wat Cortvriendt vindt van deze meta-analyse van Kevin Hall (2017), die zo goed als korte metten maakt met deze koolhydraat-insulinehypothese.

Ik zou Cortvriendt dan ook graag uitdagen een direct verband aan te tonen tussen een hoogkoolhydratendieet en vetopslag. Het was ze hier in elk geval niet gelukt. Energiebalans blijft leidend in het verlies van vetmassa. 

3) “Eet vooral volvet en weinig koolhydraten”

Oftewel eet vooral iets wat meer calorieën per gram levert en wees bang voor een macronutriënt waar een groot deel van ons Westerse dieet uit bestaat.

Ik wou dat ik het mooier kon maken dan het was, maar nee: je kunt niet zomaar alles wat ‘gezond’ is eten en verzekerd zijn dat je niet aankomt.

Eet gewoon voor het grootste deel gezond, eet gevariëerd, probeer geen tekorten op te lopen en zorg dat je calorieën afgestemd zijn op je fysieke doelstelling. Maar goed, dat zou wel een heel saai boekje zijn waarbij niemand zijn zegje mag doen bij RTL Late Night.