Ketogeen? Je bedoelt geen keto!

ketogeendieet bullshit lekker broodje

Wat als ik je op een dag zou vertellen dat je geen brood, geen pasta, geen rijst, geen wraps, geen havermout, geen bonen, geen aardappelen of eigenlijk sowieso geen koolhydraatrijke producten meer mag eten en dat je altijd moet uitkijken met bepaalde groente, fruit en zuivelproducten.

Klinkt dat als een chill dieet? Nee?
En zou je me dan een eikel vinden? Ongetwijfeld.

Het zal je dan waarschijnlijk verbazen dat de bovenstaande vorm van diëten al jarenlang onverminderd populair is. En dat zonder dat er duidelijk aanwijsbare voorbeelden aan zitten.

Welkom bij het ketogeendieet.

Wacht even! Wat is het ketogeendieet precies?

Het ketogeendieet houdt in dat je gedurende een langere periode zo weinig koolhydraten binnenkrijgt, dat je lichaam ketonen moet produceren uit vet om zichzelf van energie te voorzien. In de praktijk komt dat neer op nog minder dan 50 gram koolhydraten per dag, voordat je lichaam na enige tijd moet overschakelen op deze noodtoestand.

De reden dat je lichaam deze switch maakt, is omdat sommige delen van je lichaam (zoals je hersenen) niet zonder glucose kunnen. Krijg je een tijdlang heel weinig koolhydraten binnen, dan heeft je lichaam te weinig glucose voor handen en moet het ketonen als brandstof gebruiken om alsnog te blijven functioneren.

Voorstanders van dit dieet stellen dat door hierdoor de insuline daalt, wat meer vet zou verbranden, maar daarover later meer.

Helaas raak je niet van de één op de andere dag ‘in ketose’. Meestal duurt het wel enkele (vermoeiende, slopende) dagen voor je lichaam overgaat op deze nieuwe brandstof. Eet je vervolgens weer te veel koolhydraten, zet je lichaam glucose weer in als brandstof en kun je dit riedeltje opnieuw beginnen.

Vooral de sporters onder ons moeten daarmee oppassen, want het kan met het ketogeendieet wel een paar weken duren voor je prestaties weer volledig bijgesteld zijn.

Jij voordat je in ketose raakt

 

Oké, maar wat zegt de wetenschap?

Gelukkig heeft een aantal knappe koppen uit het vakgebied het hoofd gebogen over deze kwestie. Meer dan 200 studies over koolhydraten en het ketogeendieet hebben ze hiervoor geraadpleegd. Het resultaat van dit monnikenwerk kun je hier in zijn geheel bewonderen. Maar om het je wat makkelijker te maken, hebben ze hun huidige bevindingen ook in een tabel gezet.

ketogeen samenvatting tabel

Zoals je ziet, hoef je voor vetverlies geen ketogeendieet te volgen, omdat andere diëten met hetzelfde calorietekort hetzelfde effect hebben. Voor anaerobe prestaties (liftin’ dem weights!) ziet dit dieet er ook niet zo rooskleurig uit, evenals als je voor aerobe prestaties – hoewel daar nog niet veel duidelijkheid over is. Waarschijnlijk is het voor je krachtprestaties evenmin voordelig.

Het enige echt duidelijke voordeel van ketose, is dat de weegschaal minder kilo’s aangeeft, maar dat is omdat je gewoon veel vocht kwijtraakt door het gebrek aan koolhydraten. Dit snelle gewichtsverlies als je begint met dit dieet ook de reden dat veel mensen denken dat het goed werkt, maar dat terzijde.

Mocht je jezelf dus voor de gek willen houden tijdens je weegmoment, dan is dit natuurlijk een topdieet om je streefgewicht te halen.

Dus tja…

Zelf heb ik het ketogeendieet nog nooit aangeraden aan een cliënt – zéker niet met de huidige data.

Ik wil niemand angst inzaaien voor een macronutriënt. Ik wil niemand wekenlang krampachtig koolhydraten laten vermijden, terwijl zo’n groot deel van ons Westerse dieet nota bene uit koolhydraten bestaat. En ik wil het niemand godsonmogelijk maken om gewoon gezellig samen met vrienden uit eten te gaan (“doet u mij maar de Quattro Stagioni zonder bodem”), laat staan iemand te verbieden om iets doodgewoons te eten als een broodje, banaan of een bakje noedles. Mmh… noedels…

Wat mij als coach wél boeit: hoe ik het iemand zo gemakkelijk mogelijk kan maken om een gezond dieet lang vol te houden. 

Vind je zelf dit dieet echter (om welke reden dan ook) een stuk gemakkelijker dan een dieet waarbij je wél veel producten mag eten: ga je gang!

Maar zolang je maar weet:

Er. Zitten. Geen. Voordelen. Aan. Keto! (En. Voor. Veel. Sporters. Waarschijnlijk. Zelfs. Nadelen).

Anyway, til geregeld wat ijzer en eet gerust dat broodje. De groeten!