Hoe je shit uitlegt als personal trainer zijnde

personal trainer strongville

Vorige week maakte ik de fout om in de nabijheid van een iets te gretige personal trainer te trainen. Wellicht was het mijn adrenaline op dat moment, maar al na een minuut werd ik tureluur van deze spraaktsunami. Alle oefeningen voorzag hij met een ellenlange oratie over alle mogelijke technische fouten en alle spiergroepen die met de oefening gemoeid waren.

Snel pakte ik mijn telefoon om zijn toedracht zo goed mogelijk te transcriberen, zodat jullie een inzage kunnen krijgen:

“”De kettlebell swing.. Proberen om de kettlebell tussen de knieën te houden. Iets zakken. Niet zo. Zo. Let er dan altijd op dat je een holle rug hebt. Niet bol. Gezicht naar voren, spanning op je rug, heup naar achteren, maar hou op spanning. Hou je armen gestrekt. Dan niet te veel door je knieën buigen.. niet.. zo ja.. dan naar voren met je heupen, hard naar voren… daarna je armen naar voren… je armen hoger.. vanuit je heupen.. daarna weer terug en niet te veel door de knieën. Zo naar achteren. Holle rug. Dit is een oefening voor de onderrug en je zult echt merken dat je ook moe wordt.. we beginnen nu met die van 12 kilo zoals je ziet.. kettlebell dus tussen je knieën en als je naar voren duwt, dan niet dit [hangt met de onderrug naar achteren], maar altijd hier vastzetten. Armen dus gestrekt en naar voren vanaf je heup.. billen aanspannen… dat je de juiste spier prikkelt”.

Wow.

Het doel van uitleggen

Wanneer je lang hebt gestudeerd op biomechanica, anatomie en trainingstechniek, is het natuurlijk verleidelijk om dit met de hele wereld te delen. Je hebt immers niet voor niets zo lang met je snufferd in de boeken gehangen. Plus, door met veel termen te smijten, geef je blijk van kennis, waardoor je geloofwaardigheid als trainer een stuk groter wordt.

En dat is begrijpelijk. Ik deed precies hetzelfde toen ik dit vak begon.

Er is alleen één ‘maar’:

Veel kennis overbrengen is niet het doel van een oefening uitleggen.

Het doel is dat je cliënt de oefening supergoed uitvoert, zodat ‘ie de volgende keer met swag de gym binnen kan lopen.

Wanneer je iemand direct overlaadt met allerlei details, gebeurt eigenlijk precies het tegenovergestelde: je brengt iemand in de war, omdat de hoeveelheid aan informatie niet goed verwerkt kan worden. Stel je voor dat iemand je als volgt uit probeert te leggen om te lopen:

“Beweeg je gewicht naar de tenen van je linkervoet en breng de linkerknie in flexie en de linkerenkel in plantairflexie. Laat de hiel vervolgens los van de grond, zet je af met je linkervoet en duw nu de gehele voet van de grond terwijl je het linkerbeen vooruit beweeg en de enkel weer in dorsaalflexie brengt, breng de….”

Je snapt het. Niet te doen.

Wat wél te doen?

1. Doe de eerst oefening voor

Doe bij aanvang van de oefening een paar herhalingen voor. Dit scheelt je waarschijnlijk 90% van het gekwebbel.

2. Laat je cliënt het eerst zelf doen

Veel oefeningen zijn wel geschikt om de cliënt direct te laten doen, nadat je deze zelf hebt gedemonstreerd. Fitness is niet altijd hoge wiskunde, dus de kans is vrij aanwezig dat iemand een biceps curls direct correct doet zonder eerst je oneindige bloemlezing aan te horen.

3. Kies de twee belangrijkste aanwijzingen om verbaal uit te leggen

Bij complexere bewegingen, is het vaak verstandig verbaal wat tips mee te geven bij aanvang van de oefening. Probeer voor jezelf de twee belangrijkste tips voor elke oefening te bedenken en pas deze toe in de uitleg, voor je overgaat op details. Als iemand nog nooit een squat heeft gedaan, hoeft diegene echt niet te weten hoe je met je ademhaling moet bracen of welk merk schoenen het beste is voor powerliften. Belangrijker is natuurlijk eerst dat iemand zijn rug mooi recht blijft.

4. Maak het Jip en Janneke

“Als je het niet simpel kunt uitleggen, snap je de materie niet”.

Probeer (complexe) bewegingen versimpeld uit te leggen in een haast kinderlijke taal. Geloof me: dit doet wonderen voor de uitvoering. Vervang tijdens de deadlift de term “holle rug” voor “tepels naar de muur toe” of  tijdens de lat pulldown “schouderbladen in depressie en retractie” met “stop je ellebogen in je kontzak” en aanschouw hoe Insta-worthy je cliënt opeens de oefening uitvoert.

Als iemand natuurlijk een stuk meer ervaren is, pas je jargon gerust aan. Wat me bij het belangrijkste punt brengt:

5. Pas je cues aan op de cliënt

Natuurlijk mag je al je ongebreidelde kennis over het menselijk lichaam spuien wanneer iemand daar geïnteresseerd in is. Vaak zijn mensen met meer trainingservaring of mensen die vaak vragen ‘waarom’ gebaat bij wat extra onderwijzing. Schat dit voor elke cliënt goed in, alvorens je emmers wijsheid over iemand deponeert.

Denk dus altijd in het belang van de cliënt. Wat is goed om iemand te laten weten? Zelden is dat een riedeltje over actine- en myosinefilamenten tijdens een spiercontractie. Merk je dat iemand daar wél geïnteresseerd in is? Merk je dat iemand dit nodig heeft om verder te komen in zijn of haar training? Oreer er gerust op los voor die extra braingains.

Eens? Niet Eens? Spui je mening gerust op mijn Instagram of Facebook! Oreer ook daar gerust erop los.